Asansörün
İcatı
Yolcu taşıyan ilk asansör,
1743 yılında Versailles Sarayı’nda, Kral XV. Louis’nin özel dairesine monte
edildi. Kral, ikinci katta metresi Bayan Chateauroux için bir daire
hazırlatmıştı. Kendi dairesi ise bir alt kattaydı. Canı istediğinde kolayca ve
çabuk biçimde bir üst kata çıkabilmek için bu asansör projesini gerçekleştirdi.
Binanın dışında olan asansöre kral, dairesinin balkonundan biniyordu. “Uçan
iskemle” diye adlandırılan bu ilk asansör, bazı ağırlık dengeleriyle hareket
ediyor ve insan gücüyle çalışıyordu. Bir iş merkezine yerleştirilen ilk asansör
ise Elisha Graves Otis tarafından yapıldı. Bu asansör, 23 Mart 1857 günü, New
York’un Broadway semtinde beş katlı bir binaya takıldı. Daha önceleri yük
taşıyan asansörler yapan Otis, aynı zamanda insan taşıyan ilk asansörleri de
üretti. Broadway’e yerleştirilen ilk asansörün maliyeti 300 doları bulmuştu.
Asansör takılan ilk otel ise, New York’taki altı katlı “Fifth Avenue Hotel”dır.
Asansör, 23 Ağustos 1859 günü Bostonlu O.Tuft tarafından takıldı. 1868 yılında,
New York’taki Equitable Life Assurance Building’e asansör takıldı ve bu, bir iş hanına takılan ilk asansör oldu.
Asansörler Nasıl Çalışır ?
Günlük hayatımızda sıkça
kullandığımız asansörlerin nasıl çalıştığını merak etmişsiniz bu yazımızda
nasıl çalıştığını anlatacağız.
Bir binanın 20. veya 30. Katına
asansör kullanmadan nasıl çıkarız?Asansörler olmasaydı yüksek binalar inşa
edilemez gökdelenlerden oluşan modern şehirler kurulamaz ve sanayi kolları
gelişemezdi.Modern çağın en önemli taşıma araçlarından biri olan asansörler
hemen her yerde (Avm,hastane,bina) karşımıza çıkar ve hayatımızı kolaylaştırır.Şehirlerin
vazgeçilmezi olan bu dikey taşıyıcılar nasıl çalışırlar diye
düşünmüşsünüzdür.İşte cevabı asansörler kabin hareket sistemine göre temelde
ikiye ayrılırlar.Bunlar :
1)Hidrolik Asansörler
2)Halatlı Asansörlerdir.
Hidrolik asansörlerde kabin
bir silindir içindeki piston aracılığıyla yükselir ve alçalır.Sistem yağ
tankının motoruna bağlı bir pompa ve silindirle tank arasında yer alan bir
vanadan oluşur.Pompa tanktaki yağın silindire geçmesi için basınç uygular.Yağ
uygulanan basınçla silindire dolar ve pistonu yukarı iter.Böylece asansör
kabinini yukarı çıkması sağlanır.Bu sistem bir elektronik kontrol ünitesi ile
yönetilir.Asansör kabini aşağı ineceği zaman kontrol sistemi bu kez vanaya
sinyal gönderir.Ve elektronik vana açılır.Böylece silindir içine dolan sıvı
tanka geri döner.Hidrolik asansörler önceleri kısa mesafelerde sadece yük
asansörü olarak tercih edilirken ,daha sonra insan taşımak içinde kullanılmaya
başlanmıştır.
Resim Alıntıdır.
Bu video sitemizde barındırılmamaktadır.
Günümüzde özellikle çok
katlı binalarda halatlı asansörlerin kullanımı daha yaygındır.Bu sistemde
asansör kabini çelik halatların yardımıyla yükselir ve alçalır.Çelik halatların
her biri asansör boşluğunun tepesine yerleştirilen bir makaranın etrafına
sarılır.Bir elektrik motoruyla çalışan makara, döndükçe halat hareket
eder.Çelik halatların bir ucuna asansör kabini diğer ucuna kabinin ağırlığını
dengeleyen bir karşı ağırlık bağlanır.Asansörün kabini bir yöne doğru giderken
karşı ağırlıkta ters yöne doğru hareket eder.Karşı ağırlık kabin ağırlığı ve
asansörün taşıyabileceği maksimum ağırlık dikkate alınarak hesaplanır.Böylece
asansör kabininin boş aşağı inmesi veya tam yüklü yukarı çıkması şartlarında
momentlerin dengelenmesi sağlanır. Kabin ve karşı ağırlık kılavuz raylar üzerinde
hareket eder.Bu raylar kabinin ve karşı ağırlığın sarsılmadan ilerlemesini sağlar. Ayrıca acil durumlarda güvenlik sisteminin bir parçası olarak
çalışır.Asansör tasarımlarının en önemli kısmını yolcu güvenliği
oluşturur.Kabin hızı motor ve fren devrelerine etki eden regülatör adı verilen
mekanik bir sistemle denetlenir.Bu mekanik sistem asansör boşluğunun üst ve alt
kısmına yerleştirilen özel iki makara ve yardımcı paletten oluşur.Sebep ne
olursa olsun daha önce belirlenmiş hız sınırının aşılması durumunda bu halat
asansör kabininde bulunan fren topunu harekete geçirir.böylece asansör
kabininin kılavuz raylar üzerinde emniyetli bir şekilde durması
sağlar.Asansörlerde bulunan regülatör ve fren grubunu oluşturan bu güvenlik
sistemine paraşüt sistemi denir.Bu sistem ilk olarak 19. yy da test edilip
uygulanmıştır.Asansörleri vinçlerden ayıran bu güvenlik sistemi sayesinde Dünya’da
binalar yükselmiş ve asansörler güvenli bir şekilde ve yoğun olarak
kullanılmaya başlanmıştır.Her geçen gün daha emniyetli ve daha kullanışlı hale
gelen asansörler estetik tasarımlarla da dikkat çekmektedir.İleride asansörlerin
hangi güvenlik sistemleriyle gücüne ve güvenilirliğine güç katacağı merak
konusudur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder